24 Oktober 2018

APA ITU BELL'S PALSY



BISMILLAH WAL HAMDULILLAH

Assalamualaikum

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan berita seorang remaja berusia 19 tahun yang berasal dari Melaka yang tiba-tiba mendapat serangan Bell's Palsy. Ketika kejadian, cuaca yang panas terik menyebabkan beliau tidak tahan dan dikejarkan ke Hospital Alor Gajah Melaka. Peristiwa tersebut merupakan kali ke tiga beliau pengsan di kawasan kampus. Hasil CT Scan, doktor mengesahkan beliau mengalami Bell's Palsy di kedua-dua bahagian wajahnya.

Tidak terbayang rasanya anak muda semuda usia 19 tahun mengalami serangan Bell's Palsy. Beliau sendiri tidak menyangka beliau akan mengalami serangan tersebut. Akibat serangan tersebut, wajahnya menjadi senget. 


APA ITU BELL'S PALSY

Adalah satu keadaan yang menyebabkan satu sisi muka seseorang menjadi lemah atau lemah. Ini boleh berlaku apabila salah satu daripada saraf yang mengawal otot-otot di muka menjadi rosak atau berhenti berfungsi. Kerosakan saraf ini biasanya berlaku apabila saraf menjadi bengkak atau meradang kerana jangkitan dengan virus. Kebanyakan orang dengan palsy Bells pulih sepenuhnya. Tetapi sesetengah orang mempunyai gejala Bell's palsy sepanjang hayatnya.
Pesakit yang mengalami Bell's Palsy hanya akan mengalami serangan pada bahagian wajah sahaja berbanding pesakit strok yang berkemungkinan mengalami serangan pada bahagian wajah dan tubuh.  

TANDA-TANDA BELL'S PALSY

  • Senget pada sebahagian wajah sama ada mata atau mulut
  • Kehilangan keupayaan pada deria rasa lidah atau bagi sesetengah pesakit akan merasa kebas pada lidah.
  • Kebas pada bahagian muka 
  • Mata sukar dikerdip atau ditutup rapat

KAEDAH RAWATAN


1. Perlindungan untuk mata 
  • Bell's Palsy kadang-kadang menjadikannya mustahil untuk menutup salah satu mata kita. Jika itu berlaku, sangat penting agar kita dapan memastikan mata sentiasa lembap dan dilindungi. Jika tidak mata kita akan mengalami kerosakan. Doktor mungkin memberikan eyedrop untuk melindungi mata kita. Pesakit juga harus memakai kacamata atau cermin mata pada siang hari, dan patch mata pada waktu malam.

2. Ubat untuk mengurangkan keradangan dan pembengkakan
  • Pesakit akan mendapat ubat yang dipanggil steroid. Ini bukanlah atlet steroid yang sama untuk membina otot. Steroid ini membantu menurunkan bengkak yang sering menyebabkan Bell's Palsy.

3. Ubat-ubatan yang membantu melawan virus
  • Bengkak yang menyebabkan Bell's Palsy seolah-olah dicetuskan oleh virus. Atas sebab ini, sesetengah orang mendapat "ubat antivirus," yang membantu mereka melawan jangkitan.

Antara supplement yang dicadangkan agar dapat membantu mengurangkan masalah Bell's Palsy ialah :

1. Vivix

  • Memperbaiki sel DNA yang rosak.
  • Melindungi sel dari terdedah kepada radikal bebas.

2. Omega Guard

  • Mengurangkan keradangan saraf.
  • Menyokong pembentukan saraf baru yang kuat

3. B Complex

  • Asid folik yang mencukupi untuk pesakit bell palsy
  • Sangat bagus untuk sistem saraf.
  • Memperbaiki saraf yang rosak
Alhamdulillah testimoni pengguna yang mengamalkan Vivix disamping berurut bagi membantu masalah beliau. 


Testimoni  2


Ingin mencuba rangkaian produk dari shaklee?? Anda ingin menjana pendapatan dengan shaklee?? Ingin mengubah hidup & kesihatan anda dengan shaklee?? 

Jangan tunggu lagi dan hubungi saya di talian 
012.4322400 
atau klik link di bawah untuk pembelian.




Tiada ulasan:

Daisypath Anniversary tickers
 

Followers

About Me

Foto Saya
Fakhrati Aziz
Isteri kepada seorang suami,Ummi kepada seorg little khalifah, anak kepada seorang ibu..Juga seorang pendidik, permaisuri di baitul Amni...Segala Penulisan adlh hasil rencah perjalanan hdup kami...Ummi,Baba dan Tasneem...
Lihat profil lengkap saya