27 Oktober 2018

MAKANAN YANG MEMBANTU MENURUNKAN KOLESTROL


BISMILLAH WAL HAMDULILLAH

Assalamualaikum

Selain dari kencing manis dan darah tinggi, kadar kandungan kolestrol juga adalah salah satu aspek penting yang kita harus ambil peduli. Biasanya kita selalu beranggapan kita sihat walaupun kita kurus. Percaya tak yang orang kurus juga kebanyakkanya mengalami masalah bacaan kolestrol yang tinggi.

APA ITU KOLESTROL???




Ia adalah bahan berlemak yang hadir dalam darah. Antara fungsi kolesterol adalah menghasilkan membran sel dan menukar serapan cahaya matahari kepada vitamin D. Ia dipanggil kolesterol baik.
Namun apabila seseorang itu mengamalkan gaya hidup dan pemakanan yang tidak sihat seperti tinggi pengambilan lemak tidak tepu, kurang bersenam, obesiti, merokok serta minum alkohol menyebabkan kolesterol ‘jahat’ berkumpul dengan banyak dalam dinding arteri.
Apabila kolesterol tinggi, maka mudahlah terdedah kepada sakit jantung dan pelbagai penyakit lain.
Terdapat beberapa jenis makanan yang dapat membantu mengatasi masalah kolestrol secara natural seperti :

1BIJI KETUMBAR

  • Bukan sahaja membantu mengurangkan jumlah kolesterol dalam badan malah dapat merawat penyakit kencing manis.

Amalkan: Masukkan dua sudu biji ketumbar dalam satu cawan air dan rebus. Tapis airnya dan minum dua kali sehari. Untuk lebih enak, tambah gula atau susu.

2. BAWANG MERAH

  • Saintis di Hong Kong mendapati bawang merah boleh membuang kolesterol yang jahat dan meningkatkan kolesterol yang baik

Amalkan: Masukkan bawang merah, halia dan bawang putih dalam menu diet. Minum campuran jus bawang bersama madu setiap hari.

3. INDIAN GOOSEBERRY , AMLA ATAU BUAH POKOK MELAKA

  • Agen hypolopidemic semula jadi yang menurunkan kolesterol jahat

Amalkan: Ia boleh didapati dalam bentuk serbuk. Masukkan satu sudu serbuk dalam segelas air suam dan minum setiap pagi sewaktu perut kosong

4. CUKA EPAL

  • Mengurangkan jumlah kolesterol level triglyceride, iaitu kandungan lemak dalam darah. Ia juga baik untuk merawat penyakit darah tinggi, gout dan acid reflux

Amalkan: Campurkan satu sudu cuka dalam segelas air. Minum dua hingga tiga kali sehari setiap hari. Untuk lebih enak, boleh gantikan air suam dengan jus oren, jus epal atau jus kegemaran.

5. JUS OREN

  • Minum jus oren selalu kerana ia mengandungi vitamin C, folate dan flavanoids yang membantu mengurangkan kolesterol dalam darah

Amalkan: Minum jus oren segar dua kali sehari

6. MINYAK KELAPA ORGANIK

  • Mengandungi asid lauric yang dapat meningkatkan kolesterol ‘baik’

Amalkan: Makan satu hingga dua sudu setiap hari.

7. OAT

  • Mengurangkan kolesterol dan mencegah penyerapan kolesterol ‘jahat’

Amalkan: satu cawan oat bersamaan tiga gram serat dan beta-glucan. Boleh tambah buah atau walnut untuk menyedapkan hidangan oat

8. MINYAK IKAN

  • Mengurangkan lemak dalam darah dan mengatasi masalah jantung

Amalkan: minyak ikan atau ikan mentah seperti tuna, salmon, sardin, trout dan bluefish kaya dengan lemak omega Makan satu hingga empat gram lemak omega 3 setiap hari.

9. RED YEAST RICE’

  • Mengandungi kompaun monacolins yang mengurangkan kolesterol

Amalkan: Boleh dibeli di farmasi dalam bentuk tablet, ia boleh dimakan dua kali sehari. Dapatkan dahulu nasihat daripada doktor sebelum mengambilnya. Tidak digalakkan untuk wanita hamil dan menyusu.

10. KEKACANG

  • Walnut, almond dan segala jenis kacang mengawal kolesterol daripada berkumpul dalam badan memandangkan ia kaya dengan serat

Amalkan: Makan seperti snek dalam kadar segenggam setengah

11. MINYAK IKAN

  • OMEGA GUARD:
-Kandungan EPA dan DHA dalam OMEGA GUARD membantu menurunkan kadar kolestrol

12. PHYTOCOL ST:

  • Mengandungi fitosterol yang berfungsi untuk menyerap kolestrol “jahat” (LDL) yang tidak diperlukan. Lebih banyak kandungan Fitosterol dalam badan lebih cepat kolestrol dapat dikurangkan.
OMEGA GUARD:

    -Kandungan EPA dan DHA dalam OMEGA GUARD membantu menurunkan kadar kolestrol

    PHYTOCOL ST:

    Mengandungi fitosterol yang berfungsi untuk menyerap kolestrol “jahat” (LDL) yang tidak diperlukan. Lebih banyak kandungan Fitosterol dalam badan lebih cepat kolestrol dapat dikurangkan.


    TESTIMONI 1 : RESULT AFTER 2 MONTHS


    TESTIMONI 2 : OMEGA GUARD UNTUK KULIT SIHAT DAN BERMINYAL



    TESTIMONI 3 : BACAAN KOLESTROL MAKIN MENURUN SETELAH MENGAMALKAN OMEGA GUARD DAN PHYTOCOL


    TESTIMONI 4 : OMEGA MEMBANTU MENURUNKAN BACAAN KOLETROL


    TESTIMONI 5 : ATASI KOLESTROL DENGAN LECITHIN

    Untuk mengurangkan kolesterol ‘jahat’ daripada terus berkumpul dalam badan, pastikan juga anda mengamalkan cara hidup sihat. Ini sekaligus akan memelihara daripada dijangkiti penyakit yang disebabkan oleh kolesterol ini. Anda boleh memastikan senarai makanan di atas sentiasa ada di rumah dan boleh digunakan bila-bila masa sahaja.

    Tiada ulasan:

    Daisypath Anniversary tickers
     

    Followers

    About Me

    Foto Saya
    Fakhrati Aziz
    Isteri kepada seorang suami,Ummi kepada seorg little khalifah, anak kepada seorang ibu..Juga seorang pendidik, permaisuri di baitul Amni...Segala Penulisan adlh hasil rencah perjalanan hdup kami...Ummi,Baba dan Tasneem...
    Lihat profil lengkap saya