5 Disember 2017

6 JENIS MAKANAN YANG DAPAT MENINGKATKAN SISTEM IMUN

BISMILLAH WAL HAMDULILLAH

Assalamualaikum semua...


Terdapat 6 jenis makanan tingkatkan sistem imun:

1. Yogurt Kefir - Kebanyakan yogurt dan boleh dikatakan hampir kesemua kefir atau produk susu fermentasi mengandungi probiotik yang merupakan bakteria baik. Bakteria ini mengubah sistem imun di dalam saluran pencernaan bertindakbalas terhadap mikro organisma. Probiotik dapat membantu masalah cirit-birit dan masalah berkaitan usus. Menurut Mayo Clinic, probiotik juga mampu mengurangkan keterukan selsema dan demam selsema.

2. Teh hitam / teh hijau - Teh hijau dan teh hitam mengandungi polifenol iaitu sejenis anti oksida tumbuhan yang membantu mencegah radikal bebas di dalam tubuh. Kajian yang dilakukan Universiti Harvard mendapati mereka yang minum lima cawan teh hitam dapat menghindarkan daripada jangkitan seperti virus.

3. Bawang putih - Bawang putih selalunya digunakan di dapur untuk memasak, namun ia juga membantu mencegah penyakit. Ia mengandungi sebatian sulfur iaitu alisin yang bertindak sebagai agen antibakteria dan antivirus. Cara terbaik untuk mendapatkan manfaat daripada bawang putih ialah dengan mengambilnya secara mentah.

4. Oren/sayuran berubi - Labu, ubi keledek dan buah oren tinggi dengan kandungan beta karotena bagi menghasilkan vitamin A. Diet yang rendah beta karotena boleh melemahkan sistem imun, jadi pastikan anda mengambil sumber-sumber makanan tersebut bagi memastikan tubuh anda dilengkapi dengan nutrien yang diperlukan.

5. Tiram - Hidupan laut ini merupakan sumber terbaik untuk zink selain nutrien seperti omega-3, selenium dan zat besi. Zink penting dalam pembentukan sel darah putih dan paras zink yang rendah boleh memberikan implikasi negatif terhadap sistem imun. Selain tiram, zink boleh didapati pada sumber makanan lain seperti daging lembu dan ayam.

6. Jus lobak merah – Jus carrot mambantu menguatkan imuniti, memperbaiki pencernaan, menormalkan metablisme dan membantu untuk membawa berat badan kembali normal (menggalakkan penurunan berat badan) jus carrot (segar)- satu ubat yang sangat baik semulajadi untuk mengukuhkan dan meningkatkan fungsi organisma hidup semua. Dalam bahasa yang mudah: penggunaan sistematik jus lobak memberikan tubuh anda ke dalam keadaan "bersedia."


Nota Cinta : 
Ummi Tasneem.Kauthar.Ali
-012.432 2400-

Tiada ulasan:

Daisypath Anniversary tickers
 

Followers

About Me

Foto Saya
Fakhrati Aziz
Isteri kepada seorang suami,Ummi kepada seorg little khalifah, anak kepada seorang ibu..Juga seorang pendidik, permaisuri di baitul Amni...Segala Penulisan adlh hasil rencah perjalanan hdup kami...Ummi,Baba dan Tasneem...
Lihat profil lengkap saya