22 Disember 2017

FAKTA TENTANG KANSER PAYU DARA YANG PERLU KITA TAHU





BISMILLAH WAL HAMDULILLAH

ASSALAMUALAIKUM SEMUA…


Kanser payudara adalah sejenis barah di mana berlakunya pembentukan sel kanser di dalam tisu payu dara. Sel yang terjejas boleh menyerang tisu di sekitarnya, namun pemeriksaan dan rawatan awal , kehidupan dapat seperti biasa. Kanser payudara merupakan kanser yang paling sering didiagnosis dan merupakan pembunuh di kalangan wanita. 


Perkataan kanser diambil dari bahasa latin “crab”. Umumnya 1 billion sel kanser diperlukan untuk membentuk selonggok tisu kanser bersaiz 1 diameter dan berat 1 gram. Oleh itu, kanser adalah sukar dan lewat dikesan melalui teknik pengimejan. Menurut Laporan Daftar Kanser Kebangsaan ‘National Cancer Registry’ 2002:
  • Terdapat lebih dari 26,000 kes baru kanser dikesan di Semenanjung Malaysia.
  • Wanita Malaysia mempunyai insiden kanser lebih tinggi (55 peratus berbanding 45 peratus) daripada lelaki.
  • 1 dalam 5.5 warga Malaysia dijangka mendapat kanser sepanjang hayatnya (1 dalam 4 orang bagi kaum Cina, 1 dalam 5 orang bagi kaum India dan 1 dalam 7 orang bagi kaum Melayu

Jenis-jenis kanser payudara

  1. Kanser setempat ‘Carcinoma in situ’ : 
Istilah ini merujuk kepada kanser peringkat awal dan masih berada di tempat ia bermula iaitu terhad di saluran atau kelenjar susu payudara.

2. Kanser saluran ‘Ductal carcinoma in situ’ (DCIS): 

Ia adalah jenis kanser payudara yang tidak merebak (noninvasive) dan berada di sekitar saluran susu payudara.

3. Kanser lobular (Lobular carcinoma in situ) (LCIS): 

Keadaan ini bermula di kelenjar susu dan tidak melepasi dindingnya.

4. Kanser saluran merebak (Invasive (infiltrating) ductal carcinoma) (IDC): 

Merupakan kanser payudara yang paling biasa. Bermula pada saluran susu, melepasi dinding saluran dan merebak ke tisu payudara lain.

5. Kanser lobul merebak (Invasive (infiltrating) lobular carcinoma (ILC)): 

Kanser ini bermula pada kelenjar susu. Ia boleh merebak ke bahagian tubuh yang lain.

4 FAKTA TENTANG KANSER PAYU DARA 

1. 1.7 Juta kes telah didiagnosis pada tahun 2012 dan ia meliputi 25 peratus kanser di kalangan wanita.

2. Setiap tahun, lebih kurang 500,000 wanita meninggal dunia disebabkan oleh kanser payudara, yang mana jumlahnya lebih besar daripada populasi penduduk di Brunei.

3. 1 daripada 20 wanita Malaysia berisiko untuk menghidap kanser payudara sepanjang hidup mereka.

4. Lazimnya, kumpulan umur wanita di negara kita yang menghidap kanser payudara adalah dalam lingkungan 40-49 tahun.

Gejala-Gejala Kanser Payudara

  • Tanda paling biasa kanser payudara ialah ketulan atau bengkakkan.
  • Ketulan yang tidak sakit, keras dan tidak sekata berkemungkinan besar kanser. Ada juga ketulan kanser yang sakit, lembut dan berbentuk bulat. Oleh itu sangat penting berjumpa doktor segera apabila ada pembengkakan atau ketulan di payudara.

Tanda-tanda lain kanser payudara seperti berikut:

  1. Bengkak pada sebahagian payudara
  2. Kulit jadi berkedut seperti kulit limau
  3. Puting masuk ke dalam atau sakit
  4. Kemerahan atau berkeruping pada puting atau kulit payudara
  5. Lelehan dari puting (kekuningan atau berdarah) selain susu.
  6. Ketulan pada bahagian ketiak

Bagaimana kanser payudara dikesan?

  1. Pemeriksaan sendiri payudara (PSP)– wanita patut melakukan PSP secara berkala bermula dari umur 20 tahun. Belajarlah dari jururawat anda dan sekiranya ada ketulan dikesan, jumpa doktor segera.
  2. Mammogram- Mammogram ialah ujian x-ray payudara. Pemeriksaan ini dibuat kepada wanita yang tiada masalah tetapi berisiko. Pemeriksaan bagi wanita yang ada tanda atau masalah payudara juga akan dilakukan. Semasa ujian mammogram, payudara ditekan antara 2 keping plet dan boleh menyebabkan rasa tidak selesa. Kadar radiasi x-ray adalah rendah dan tidak meningkatkan risiko kanser payudara.
  3. (Pengambilan tisu dari payudara (biopsi). Semasa ujian ini, sel dari kawasan yang disyaki diambil dan duji di makmal.

4 CARA BAGAIMANA VIVIX MEMBANTU MENINGKATKAN TAHAP KESIHATAN

1. Membantu melindungi dan membaiki DNA di dalam sel badan. Kalau kita ada sel yang sihat secara automatik sistem dalam badan kita berfungsi dengan baik. Ini antara powerful kandungan yang ada dalam vivix, kandungan daripada alam semulajadi yang ada dalam sebotol vivix tu.
2) Berfungsi untuk meningkatkan prestasi sel. Prestasi sel ni bermaksud untuk sel ini bekerja ,ia perlukan sesuatu yang sihat. Tetapi sel akan banyak tak sihat disebabkan oleh AGE Protein yang ada banyak dalam sel.
AGE protein ini ialah protein daripada access sugar yang berlebihan, contoh karbohidrat yang berlebihan yang tak digunakan dalam badan , ia akan membentuk AGE protein.
AGE protein ni sangat jahat. Ia datang dalam keadaan menyerang sel-sel badan kita yang sihat, lama-kelamaan sel badan kita menjadi makin lemah dan makin lemah, lama-kelamaan sel menjadi mati. Apabila sel mati, maka keseluruhan sel badan kita tak dapat berfungsi dengan baik
3) Kandungan dalam Vivix membantu meningkatkan tenaga sel. As we know, sel kita kita akan sentiasa bergerak-gerak dan sel ni akan divide untuk ia menjalankan fungsinya.
Dengan pengambilan Vivix, kajian menunjukkan kandungan yang ada dalam vivix tu,menunjukkan ia membantu meningkatkan kadar penghasilan tenaga sel iaitu mitochondria dalam sel meningkat.
4) Menggalakkan kekuatan Telomere. Hasil kajian Shaklee, mereka yang mengamalkan vivix ini, kadar pemendekkan telomere (protective cap untuk DNA), dalam sel kita akan berkurang. 
Kadar pemendekkan telomere 40% untuk orang yang mengamalkan  Vivix. Maksudnya kadar pemendekkan telomere untuk pengguna vivix 40% kurang daripada orang yang tidak mengamalkan Vivix.
Apabila usia kita makin meningkat, Telomere nie akan makin memendekan. Ianya akan menyebabkan kita mudah terdedah kepada penyakit kanser,penuaan dan penyakit penyakit kronik.
Jadi Vivix membantu dalam mencegah kanser dengan melindungi sel dan  memperbaiki sel. Vivix membantu membaiki sehingga ke SEL DNA dan oleh  itu ia sememangnya bagus untuk mereka yang ingin mencegah kanser.
 Moga perkongsian ini mampu membantu kita sebagai kaum wanita untuk mengambil langkah berjaga-jaga dan pencegahan. Bersamalah kita menjaga pemakanan disamping mengamalkan gaya hidup sihat. 
Nota Cinta :
Ummi Tasneem.Kauthar.Ali
-012.432 2400-

Tiada ulasan:

Daisypath Anniversary tickers
 

Followers

About Me

Foto Saya
Fakhrati Aziz
Isteri kepada seorang suami,Ummi kepada seorg little khalifah, anak kepada seorang ibu..Juga seorang pendidik, permaisuri di baitul Amni...Segala Penulisan adlh hasil rencah perjalanan hdup kami...Ummi,Baba dan Tasneem...
Lihat profil lengkap saya