16 Disember 2017

MENGAPA ANDA PERLU MAKAN NANAS



BISMILLAH WAL HAMDULILLAH.

Assalamualaikum semua.

Biasanya bila di tanya sesiapa saja tentang buah kegemaran atau kesukaan mereka, pasti ramai menjawab buah “durian” , buah manggis atau rambutan. Jarang sekali kita dengar mereka yang menyukai buah nanas.  Pengambilan buah-buahan tempatan memang memudahkan kita dan kita secukupnya amat bertuah kerana buah tropika ini boleh didapati sepanjang tahun, dan harganya tidaklah semahal raja buah durian.

Bagi masyarakat Eropah, gelaran raja buah diberikan kepada buah nanas oleh mereka yang menggemari rasanya yang masam-masam manis. Apatah lagi ia sukar didapati di benua itu. Buah nanas ini dikatakan paling banyak manfaat kerana kandungan bromelain yang boleh didapati pada buah, empulur dan tangkal nanas.


Apa itu BROMELAIN???

  • Sejenis enzim proteolysis yang menguraikan protein. Enzi mini juga mempunyai ciri-ciri anti radang, anti-penggumpalan dan anti kanser.
  • Menurut kajian saintis di Australia, bromelian daripada tangkai nanas boleh mencegah kanser tertentu seperti kanser payu dara, paru-paru, kolon, ovari dan kulit.
  • Buah nanas ini menjadi pilihan ramai kerana ianya kaya dengan nutrient, vitamin, dan mineral termasuk kalium, kuprum, mangan, kalsium, vitamin C, beta karotena, tiamina, B6 dan asid folik serta serat.

MANFAAT UNTUK KESIHATAN.

Nanas mempunyai banyak manfaat untuk kesihatan diri kerana sumber vitamin dan mineral yang banyak terkandung di dalamnya. Antara masalah kesihatan yang boleh memanfaatkan nanas ialah :

ARTRITIS

-Ciri radanag yang ada pada bromelain membantu memberi kelegaan kepada pesakit yang mempunyai masalah radang pada sendi dan otot.
-Kandungan vitamin C yang tinggi memberi fungsi antioksidan kepada nanas. Vitamin C diperlukan untuk proses sintesis kolagen, iaitu asas protein yang penting menguatkan dinding salur darah, kulit, organ dan tulang. Ia menghindarkan penyakit dan menguatkan system imun dengan menggalakkan aktiviti sel darah putih. Vitamin C turut membantu mempercepatkan proses pemulihan selepas diserang penyakit atau selepas pembedahan.

MENCEGAH KANSER

- Nanas mempunyai kaitan langsung dalam mencegah kanser mulut, tekak, dan payu dara. Selain fungsi antioksidan vitamin C, nanas juga mengandungi vitamin A, beta karotena, bromelain, kompaun flavonoid dan mangan yang tinggi.

KESIHATAN MATA

- Kandungan vitamin C dan antioksidan yang tinggi dalam nanas boleh membantu mengurangkan risiko kemerosotan makula, yang menjejaskan penglihatan seseorang apabila umurnya makin meningkat.

BATUK DAN SELSEMA

-Nanas juga mempunyai kandungan vitamin c yang ting-gi untuk melakukan tugas yang sama dengan Oren. Namun kelebihan nanas ialah ia mengandungi bromelain yang mengurangkan pembentukan kahak dan lendir dalam salur pernafasan dan rongga sinus.

MENGAWAL TEKANAN DARAH

-Kalium berfungsi sebagai vasolidator iaitu mengembangkan dan menggendurkan saluran darah serta meningkatkan peredaran darah ke serata bahagian dalam badan. Apabila salur darah menngendur, tekanan darah menurun dan aliran darah kurang tersekat. Bromelain pula membantu mengelakkan penggumpalan darah supaya aliran darah lebih lancar dan mengurangkan pengumpulan plak dalam arteri dan salur darag. Fungsi ini dapat mengelakkan berlaku arteriosclerosis, serangan jantung dan strok.

MENGAWAL EMOSI JIWA

-Nanas mengandungi banyak vitamin B-6 yang dikenali sebagai piridoksina. Vitamin ini membantu mengawal hormone dalam dalam badan dan menstabilkan mood. Justeru itu, pengambilan nanas boleh membantu mereka yang mempunyai masalah resah, mudah mengalami kemurungan dan hormone yang tidak menentu.

MENINGKATKAN KESUBURAN

-Kalium, Vitamin c dan kumpulan vitamin B dalam nanas boleh meningkatkan kesuburan lelaki dan wanita serta meningkatkan hormon reproduktif. 


Nota Cinta:
Ummi Tasneem.Kauthar.Ali
-012.432 2400-

Tiada ulasan:

Daisypath Anniversary tickers
 

Followers

About Me

Foto Saya
Fakhrati Aziz
Isteri kepada seorang suami,Ummi kepada seorg little khalifah, anak kepada seorang ibu..Juga seorang pendidik, permaisuri di baitul Amni...Segala Penulisan adlh hasil rencah perjalanan hdup kami...Ummi,Baba dan Tasneem...
Lihat profil lengkap saya