20 November 2018

PANDUAN MENGURANGKAN GULA DALAM PEMAKANAN SEHARIAN




BISMILLAH WAL HAMDULILLAH

Assalamualaikum

Setiap kali menyebut gula pasti tergambar butiran putih dan kemanisan. Namun kesan kepada kesihatan bukan sahaja pahit sekiranya diambil berlebihan malah menjadi racun kepada tubuh. Gula juga menyumbang kepada 60 jenis penyakit berbahaya.

Berdasarkan kajian daripada Persatuan Diabetik dan Dietitik Amerika menegaskan pengambilan gula berlebihan sering dikaitkan dengan pelbagai masalah kesihatan antara imsomnia,alahan, pening, rambut gugur, jerawat, radang kulit dan gigi reput.
Gula juga membawa punca kemurungan melampau, darah tinggi, diabetes, penyakit kardiovaskular, kanser kolon dan kanser pancreas.

Seseorang yang mengamalkan pengambilan gula secara minimum,lama kelamaan lidah anda terbiasa dengan keadaan itu dan boleh menyesuaikan diri dengannya.


Jika seseorang mengalami hipoglisemia ketika mengurangkan pengambilan gula, kajian menunjukkan pengambilan minyak hati ikan kod secara berterusan membantu menstabilkan glukosa dalam darah. Minyak kelapa dara juga membantu dengan memperlahankan pelepasan glukosa darah. Ambil alternative lain seperti madu gula kabung, gula merah dan sirap maple.
Semua ini meningkatkan pelepasan glukosa darah secara pantas kecuali diambil pada kadar rendah Bersama lemak atau protein.

PANDUAN MENGURANGKAN GULA



  1. Minum air kosong berbanding minuman manis seperti air berkarbonat atau cordial.
  2. Sediakan kuih dan kek yang rendah kandungan gula.
  3. Gantikan manisan seperti kuih dan kek dengan pilihan lebih sihat seperti buah-buahan
  4. Kurangkan kekerapan mengambil makanan bergula
  5. Elakkan mengambil makanan bergula di antara waktu makan utama dan sebelum tidur
  6. Semak kandungan gula pada senarai ramuan sesuatu produk makanan.
  7. Hadkan pengambilan gula atau susu pekat manis kepada satu sudu the sahaja untuk secawan minuman.
Gula berlebihan dalam tubuh manusia akan disimpan sebagai lemak. Ini berbeza jika kita mengambil sayur atau buah-buahan , ada galian dan vitamin baik untuk kesihatan. Manisan boleh digantikan dengan pengambilan buah-buahan yang manis. 

Cara terbaik mengelakkan penyakit berbahaya ialah dengan melatih dan diri meminimumkan pengambilan gula. 


ingin mencuba rangkaian produk dari shaklee?? Anda ingin menjana pendapatan dengan shaklee?? Ingin mengubah hidup & kesihatan anda dengan shaklee?? 


Jangan tunggu lagi dan hubungi saya di talian 
012.4322400 



Tiada ulasan:

Daisypath Anniversary tickers
 

Followers

About Me

Foto Saya
Fakhrati Aziz
Isteri kepada seorang suami,Ummi kepada seorg little khalifah, anak kepada seorang ibu..Juga seorang pendidik, permaisuri di baitul Amni...Segala Penulisan adlh hasil rencah perjalanan hdup kami...Ummi,Baba dan Tasneem...
Lihat profil lengkap saya