29 Disember 2017

GUSI ROSAK BOLEH MENYEBABKAN KELAHIRAN PRAMATANG


BISMILLAH WAL HAMDULILLAH


Assalamualaikum semua.

Pernah atau tidak kawan-kawan menghadapi masalah sakit gigi ketika mengandung???ummi alhamdulillah...mengandungkan ketiga-tiga anak memang tiada masalah dengan sakit gigi nie...tetapi kalau gusi berdarah memang ada.asal gosok gigija mesti berdarah. 

Ramai kawan-kawan ummi yang mengalami sakit gigi ketika mengandung dan yang lagi sedih memang time mengandung wanita hamil tidak dibenarkan mencabut gigi. Tapi sebenarnya walaupun tidak boleh mencabut gigi kita masih boleh untuk melakukan pemeriksaan gigi. Malah, ianya amat disyorkan bagi mengelakkan kerosakan yang mungkin menyebabkab ketidakselesaan.



Bagi wanita mengandung, mereka tidak digalakkan untuk melakukan sebarang aktiviti pemeriksaan gIgi pada tempoh tiga bulan terawal dan tiga bulan terakhir kehamilan. Terdapat beberapa sebab mengapa wanita hamil tidak digalakkan untuk menjalani aktiviti agresif pada gigi. Antaranya ialah :

1. TIGA BULAN AWAL iaitu 13 minggu pertama merupakan tempoh untuk kebanyakkan organ dalaman bayi terbentuk dan berkembang. Sebarang rawatan yang memerlukan suntikan seperti utk proses cabutan boleh terus memasuki darah dan ianya harus dielakkan. Namun jika masalah gigi itu serius dan rawatan segera diperlukan dos suntikan yang rendah akan diberi.

2. Elakkan pengambilan antibiotik tanpa pengawasan dan pemantauan doktor. Beritahu doktor tentang kehamilan anda sebelum melakukan pemeriksaan gigi. Doktor boleh meneruskan proses tanpa perlu mendatangkan kemudaratan kepada kita kerana masih ada beberapa jenis antibiotik yang sesuai untuk ibu hamil. 

3. Semasa hamil, gusi mudah menjadi bengkak dan mendapat jangkitan kerana pengaruh perubahan hormon. Disebabkan itu, ramai ibu yang hamil mengalami sedikit pendarahan pada gigi semasa memberus dan flos di celah gigi. Pendarahan gusi mendorong kepada berlakunya ginggivitis dan boleh melarat sehingga menyebabkan penyakit gusi yang kronik (periodontal disease). Penyakit ini menyebabkan kemudaratan kepada janin. Ada ibu yang mungkin bersalin awal dan melahirkan bayi pramatang.

4. Ibu hamil harus meminimumkan prosedur berkaitan pergigian kerana ia turut mengundang ketidak selesaan kepada ibu hamil. Sebagai contoh, bakal ibu yang memasuki trimester ketiga mungkin berasa tidak selesa untuk berbaring di atas kerusi pemeriksaan di klinik gigi kerana berat bayi kan menekan abdomen. Jika boleh tangguhkan seketika sehingga ibu selamat melahirkan.

Antara sebab gigi mudah rosak semasa hamil ialah :

  • Masalah gusi
  • Muntah (asid dari perut boleh menjejaskan permukaan gigi
  • Rasa mengidam terhadap benda-benda manis seperti coklat
  • Loya dan muntah semasa memberus gigi

Moga perkongsian ummi dapat memberi info kepada ibu hamil yang mempunyai masalah gigi sepanjang kehamilan. Untuk penjagaan,elakkan mengambil makan manis dan bergula. Amalakan pengambilan kalsium yang boleh membantu mengatasi masalah gigi dan tulang sepanjang kehamilan anda.

Nota Cinta :
Ummi Tasneem.Kauthar.Ali
-0124322400-



Tiada ulasan:

Daisypath Anniversary tickers
 

Followers

About Me

Foto Saya
Fakhrati Aziz
Isteri kepada seorang suami,Ummi kepada seorg little khalifah, anak kepada seorang ibu..Juga seorang pendidik, permaisuri di baitul Amni...Segala Penulisan adlh hasil rencah perjalanan hdup kami...Ummi,Baba dan Tasneem...
Lihat profil lengkap saya