31 Oktober 2018

KEPENTINGAN ZINC UNTUK KESUBURAN LELAKI



BISMILLAH WAL HAMDULILLAH 

Assalamualaikum

Biasanya bila bercakap berkenaan kesuburan dalam rumah tangga, masyarakat sering menganggap masalah kesuburan ini berpunca dari pihak isteri. Sebagai pasangan, salah satu atau kedua-duanya boleh mempunyai masalah kesuburan. Langkah terbaik bagi mengatasi masalah ini ialah dengan merujuk kepada doktor pakar.




MUNGKINKAH SUAMI MEMPUNYAI MASALAH KESUBURAN???

Ya. Suami juga berisiko untuk mengalami masalah kesuburan dan sekiranya dalam tempoh bersama selama setahun tetapi masih belum mempunya tanda untuk bergelar ayah dan ibu, langkah terbaik adalah menjalani ujian kesihatan dengan doktor. 

MASALAH KESUBURAN SUAMI???

Antara masalah kesuburan yang biasa di hadapi oleh suami ialah :

1. Sumbatan

  • Suami anda mungkin mempunyai saluran membawa sperma yang tersumbat. Sumbatan boleh menghalang sperma dari bercampur dengan air mani, menyebabkan ia gagal mencapai telur anda. Sumbatan mungkin berpunca akibat jangkitan atau kecederaan. Atau dia mungkin telah dilahirkan dengannya. Antara kaedah rawatan untuk masalah sumbatan adalah melalui prosedur pembedahan. 
  • Suami anda mempunyai 50 hingga 75 peratus peluang untuk subur semula selepas sumbatan itu dibersihkan. Dan anda mempunyai peluang kira-kira 25 peratus untuk menjadi hamil.
  • Jika pembedahan tidak dapat dilakukan, pakar mungkin mencadangkan persenyawaan in vitro (IVF) untuk anda, atau suntikan sperma (ICSI). Dengan ICSI, sperma suami anda disuntik terus ke dalam telur anda sebagai sebahagian daripada prosedur IVF.
  • Jika anda berada di bawah umur 35, peluang anda untuk hamil dengan ICSI dan IVF adalah lebih baik sedikit, kira-kira satu dalam tiga.

2. Sperma yang tidak tetap

  • Mungkin suami anda mempunyai jumlah sperma yang rendah. Atau mungkin spermanya berbentuk luar biasa atau sukar bergerak. Mana-mana faktor ini akan menyukarkan atau menjadikannya mustahil untuk sperma untuk sampai dan mempersenyawakan telur anda.
  • Suami anda tidak akan tahu bahawa dia mempunyai jumlah sperma yang rendah atau pergerakan sperma yang lemah. Tetapi jika ujian membuktikan inilah punca masalah anda, doktor anda mungkin mencadangkan:
  1. Gonadotrophins, ubat kesuburan yang membantu jika suami anda tidak menghasilkan apa-apa sperma
  2. Inseminasi dalam rahim (IUI) dengan sperma suami anda
  3. Suntikan sperma (ICSI)
  • Jika suami anda memutuskan untuk mengambil gonadotrophins, ada peluang yang sangat baik bahawa dia akan mula menghasilkan sperma lagi. Apabila ini berlaku, anda mempunyai kira-kira 40 peratus peluang untuk hamil.Jika anda memilih untuk IUI dengan sperma penderma, dan anda berada di bawah 35, anda mempunyai kira-kira 15 peratus peluang untuk berjaya. ICSI adalah teknik bantuan kesuburan pilihan bagi masalah kesuburan lelaki, seperti sperma tidak normal.
2 masalah tersebut ialah masalah yang memang kerap berlaku di pihak suami dan memerlukan tindakan perubatan dengan bertemu pakar. Di samping itu, pengambilan supplement Zinc juga dapat membantu lelaki untuk proses kesuburan. 

Mengapa ZINC perlu untuk lelaki???

Zinc didalam prostat lelaki adalah 10 kali ganda dari organ lain. Zinc memainkan peranan penting dalam organ seks lelaki. Defisiensi yang serius akan mengakibatkan masalah seperti kematangan organ seks yang lambat, impoten, perkembangan yang kecil atau pincang pada testikel, kiraan sperma yang rendah, kemerosotan fungsi seksual,penuaan pra-matang dan gugur rambut. Oleh yang demikian, zinc amat diperlukan dari remaja ke umur tua.



Antara manfaat ZINC ialah : 

  • Mengaktifkan 200 jenis enzim
  • Membentuk Kolagen
  • Memperbaiki diabetis
  • Mempertingkatkan sistem imun
  • Mempercepatkan pemulihan luka
  • Memperbaiki masalah prostat – melindungi kesihatan prostat.Kajian menunjukkan pengambilan harian zinc dapat mengurangkan prostatomegaly/pembengkakan prostat dalam kadar 70%.
  • Kemampuan seks lelaki – pengambilan zinc untuk jangka panjang mampu memperbaiki kemampuan seks lelaki,impoten,meninggikan kiraan sperma.Zinc yang secukupnya penting untuk keupayaan seks yang bertenaga.
  • Ovulasi wanita
  • Memperbaiki radang kulit
  • Mengekalkan deria bau

Ingin mencuba rangkaian produk dari shaklee?? Anda ingin menjana pendapatan dengan shaklee?? Ingin mengubah hidup & kesihatan anda dengan shaklee?? 


Jangan tunggu lagi dan hubungi saya di talian 
012.4322400 
atau klik link di bawah untuk pembelian








Tiada ulasan:

Daisypath Anniversary tickers
 

Followers

About Me

Foto Saya
Fakhrati Aziz
Isteri kepada seorang suami,Ummi kepada seorg little khalifah, anak kepada seorang ibu..Juga seorang pendidik, permaisuri di baitul Amni...Segala Penulisan adlh hasil rencah perjalanan hdup kami...Ummi,Baba dan Tasneem...
Lihat profil lengkap saya