25 Disember 2017

KHASIAT HERBA YANG SELALU KITA TEMUI DI RUMAH



Bismillah wal hamdulillah

Assalamualaikum.

Herba boleh disifatkan sebagai tumbuhan atau bahagian tumbuhan  yang digunakan untuk tujuan perubatan atau bau aromatik yang harum atau pedas. Bagi wanita yang suka memasak. Terdapat beberapa herba yang wajib ada di rumah tidak kira d tanam sendiri ataupun dibeli. 

Herba ini merupakan keperluan yang wajib ada untuk memasak. Penggunaan herba ini tidak terhad kepada satu bahagin tumbuhan sahaja. Buah, daun, akar sehinggalah kulit kesemua bahagian tumbuhan ini boleh membawa seribu satu kebaikan kepada tubuh badan.  Jom berkongsi manfaat serta kebaikan beberapa herba yang biasa kita gunakan di rumah seperti :


1. HALIA



Halia membantu bagi proses menguruskan badan di samping mengatasi masalah perut buncit. Ia juga baik untuk lelaki untuk meningkatkan tahap kesihatan mereka. Bagi mereka yang mengalami sakit kepala, halia membantu mengurangkan rasa sakit serta ia juga boleh mengurangkan rasa mual dan masalah ketidakhadaman.

2. KULIT KAYU MANIS



Kulit kayu manis membantu mengurangkan masalah selesema dengan cara mengunyah atau campur sedikit kulit kayu manis di dalam susu dan minum. Air rebusan kulit kayu manis dan halia juga sesuai diamalkan oleh wanita yang mengalami masalah senggugut. Sekiranya anda mengalami masalah sakit gusi dan masalah nafas berbau, berkumurlah dengan air kulit kayu manis.


3. LADA HITAM



Lada hitam boleh mengubati pening kepala, cirit birit dan melawaskan kencing. Caranya mudah, rebus dua sudu lada hitam yang telah dibersihkan dengan dua cawan air. Tapis dan minum.

Daun pokok lada hitam juga boleh merawat demam panas. Caranya dengan menumbuk hancur daun lada hitam dan sapukan di dahi.

4. SERAI




Pengambilan teh serai ketika sedang haid dapat mengurangkan gejala senggugut dan mual. Minum serbat (ait rebusan) serai ketika hari panas dapat membantu menyejukkan badan.

Serai juga boleh membantu mengatasi gangguan pencernaan, sakit perut, masuk angin dan cirit birit. Serai membantu mengurangkan angin dalam usus sekali gus mencegah pembentukan gas berlebihan.

5. LENGKUAS




Daun lengkuas boleh membantu menghilangkan panau. Caranya mudah, tumbuk beberapa helai daun lengkuas, ambil airnya dan sapukan di kawasan panau. Ulang beberapa kali.


Untuk mencegah rasa mabuk laut dan rasa mual, kunyah beberapa hirisan lengkuas. Lengkuas juga boleh menurunkan kandungan lipid, risiko reumatik, pertahankan keremajaan kulit dan mencegah penuaan dan perawatan rambut. 

Tiada ulasan:

Daisypath Anniversary tickers
 

Followers

About Me

Foto Saya
Fakhrati Aziz
Isteri kepada seorang suami,Ummi kepada seorg little khalifah, anak kepada seorang ibu..Juga seorang pendidik, permaisuri di baitul Amni...Segala Penulisan adlh hasil rencah perjalanan hdup kami...Ummi,Baba dan Tasneem...
Lihat profil lengkap saya