19 Disember 2017

TIP PENJAGAAN LUKA SELEPAS BERSALIN PEMBEDAHAN



BISMILLAH WAL HAMDULILLAH

ASSALAMUALAIKUM SEMUA….

Harinie saya nak share tentang tip penjagaan luka selepas bersalin. Memandangkan saya sendiri dah melalui pengalaman bersalin secara pembedahan makanya saya kan kongsikan beberapa tip berdasarkan pengalaman saya sendiri. Ketiga-tiga anak saya telah melalui proses bersalin secara pembedahan.

Orang kata lain anak, lainlah pengalamannya. Samalah seperti saya, wlupun ketiga-tiga anak secara pembedahan tetapi pengalamannya tetap berlainan. Anak sulung Tasneem saya czer sebab Poor Progress. Alhamdulillah melalui proses pembedahan yang amat memudahkan tetapi anak sulung buatkan saya trauma ketika berpantang bila terkenangkan bnyk sangat mendengar petua-petua mereka yang tidak berpengalaman.Hehehe…Seawal hhari pertama saya dah amalkan sup ikan haruan untuk pastikan luka bersalin cepat sembuh. Alhamdulillah mmg luka bersalin saya sihat seadanya.

1 tahun kemudian saya bersalinkan anak ke 2, dan yang terkejutnya waktu pembedahan tersebut seorang doctor bgtau yang pada luka saya yang lama terdapat bnyak lekatan berpunca daripada pengambilan ikan haruan selepas bersalin anak pertama…doctor cakap bnyk gila lendir ikan haruan. So doctor tu mintk saya amalkan pengambilan protein dan makanan sihat…Jangan ambil dlu ikan haruan…make sure after sebulan luka dah sembuh baru ambil ikan haruan. X sangka petua org2 tua suruh amalkan ikan haruan buatkan ada lekatan di bahagian luka pembedahan. Terus insap x ambik apa2….Hanya amalkan SET BERPANTANG SHAKLEE.





Alhamdulillah waktu czer anak ke 3, 4 tahun kemudian iaitu tahun lepas…doctor cakap luka czer cantik dan x de apa2 masalah. Jadi saya tnya doctor, blh bersalin lagi x pasni???alhamdulillah doctor pakar cakap saya bagi awak peluang 3 x lagi…Alhamdulillah…mmg bersalin anak ke3 saya pantang like a queen. Hahaha…Tapi masih tetap berpantang ikut cara tradisional kita..Alhamdulillah suami juga banyak membantu memudahkan proses berpantang saya. Ialah kan...suamilah org yang cucikan luka setiap pagi dan pakaikan minyak angin.hehehe

Jom saya nak kongsikan sedikit tip penjagaan luka pembedahan

TIP JAGA LUKA SELEPAS BERSALIN

Proses penyembuhan luka bergantung kepada banyak faktor. Antaranya aliran darah yang cukup, pemakanan sihat, dan sebagainya. Kes luka terbuka mungkin disebabkan oleh jangkitan kuman atau terdapat pengumpulan darah beku. Tanda-tanda jangkitan termasuklah  luka kemerahan, kesakitan, terdapat cecair atau nanah, berbau serta demam. Ini dapat dielakkan dengan penjagaan yang baik seperti :
  • Luka sentiasa bersih
  • Mandi seperti biasa
  • Jangan menggaru tempat luka
  • Keringkan luka dengan tuala bersih
  • Biarkan luka terdedah kepada udara
  • Amalkan pemakanan berzat dan seimbang serta mengambil supplement seperti zat besi dan multivitamin untuk memastikan darah  mencukupi


TIP KURANGKAN RASA GATAL PADA PARUT

Rasa gatal pada parut di bahagian luka ialah masalah yang sering dihadapi selepas pembedahan. Ia merupakan respons tisu semasa proses penyembuhan. Selain itu, pembentukan keloid berlebihan menjadi punca. Terdapat kaedah untuk mengurangkan kegatalan iaitu :

  • Basuh luka dengan air untuk mengeluarkan tisu mati
  • Letakkan tekanan sejuk supaya bekas luka menjadi kebas (dilakukan selepas luka pulih sepenuhnya). 
  • Gunakan krim atau makan ubat untuk mengurangkan kegatalan
  • Mengurut parut menggunakan krim vitamin E juga membantu melembutkan parut luka seterusnya mengurangkan masalah gatal.

Untuk memastikan luka cepat sembuh dan badan kembali cergas, antara supplement cadangan adalah VIVIX.


BAGAIMANA VIVIX MEMBANTU PULIHKAN LUKA PEMBEDAHAN???


-Resveratrol Membantu Memperbaiki sel

Proses kelahiran samada normal atau caesar, kedua-duanya akan melalui proses episiotomi, yakni dijahit. Resveratrol di dalam Vivix membantu untuk memperbaiki dan menghasilkan sel-sel baru yang lebih sihat. Jadi luka jahitan cepat sembuh, kering dan kurang risiko bernanah.

-Polyphenols memulihkan dan memberikan tenaga selepas proses kelahiran
Vivix mengandungi polyphenols yang membantu untuk meningkatkan mitochondria dalam sel. Bila bilangan mitochondria dalam sel meningkat, badan kita akan merasa lebih bertenaga.
Ibu berpantang perlu sentiasa bertenaga supaya dapat menguruskan diri dan bayi dengan baik.

testimoni Pengguna VIVIX

Untuk ibu2 yang bakal melahirkan cahaya mata, selamat berpantang dan semoga perkongsian ini memberi manfaat buat semua.

Nota Cinta:
Ummi Tasneem.Kauthar.Ali
-012.4322400-





Tiada ulasan:

Daisypath Anniversary tickers
 

Followers

About Me

Foto Saya
Fakhrati Aziz
Isteri kepada seorang suami,Ummi kepada seorg little khalifah, anak kepada seorang ibu..Juga seorang pendidik, permaisuri di baitul Amni...Segala Penulisan adlh hasil rencah perjalanan hdup kami...Ummi,Baba dan Tasneem...
Lihat profil lengkap saya