4 Jun 2015

Penyelesaian Anak tidak Mahu Minum Susu

Bismillah wal hamdulillah

Assalamualaikum

Tahukah anda susu amat baik untuk tubuh terutamanya kanak-kanak. Ia kaya dengan sumber nutrien seperti protein, kalsium, vitamin D, Vitamin A, Vitamin B12, riboflavin dan fosforus. Nutrien ini amat penting untuk proses pembesaran dan perkembangan kanak-kanak terutamanya bagi membina tulang dan gigi yang sihat dan kuat.



GARIS PANDUAN

Tulang kanak-kanak membesar sepanjang masa. Garis Panduan Diet Malaysia menggalakkan kanak-kanak mengambil 2 hingga 3 hidangan susu atau produk tenusu setiap hari. Walau bagaimanapun sestengah kanak-kanak tidak boleh mengambil susu lembu atau produk tenusu disebabkan  mereka tidak tolerans laktosa atau alahan protein susu lembu. Terdapat juga sestengah kanak-kanak yang mula menolak minuman susu apabila menginjak umur 3tahun. Kanak-kanak ini berisiko mengalami kekurangan beberapa nutrien penting.

Untuk memastikan tumbesaran dan perkembangan kanak-kanak tidak terjejas, adalah penting bagi ibu untuk menggantikan susu dan produk tenusu dengan pemakanan alternatif yang sihat seperti :




♡Makanan Tinggi Protein

-Terdiri daripada telur, daging tanpa lemak, kacang, kacang pea, lentil dan kekacang






♡Makanan Tinggi Kalsium

-Ikan dengan tulang boleh dimakan (sardin dalam tin, ikan bilis )sayuran berdaun hijau, badam dan buah-buahan.



ALTERNATIF  KEPADA SUSU DAN PRODUK TENUSU



  • Soya mengandungi protein berkualiti tinggi dan nutrien penting seperti (zink, zat besi dan folat) untuk membantu anak anda membesar dengan sihat.
  • Terdapat pelbagai makanan yang kaya dengan soya seperti tofu, tofu fah ( dadih kacang soya) ,tempe, dan susu tepung berasaskan soya untuk kanak-kanak. Produk soya ini boleh membekalkan  nutrien yang diperlukan untuk anak anda.
  • Susu tepung berasaskan soya sering digunakan sebagai pengganti untuk susu lembu. Ibu bapa tidak perlu risau akan pencapaian keperluan nutrien anak-anak mereka.
  • Susu tepung berasaskan soya telah ditambah dengan nutrien seperti kalsium dan omega-3 untuk menyokong tumbesaran dan perkembangan kanak-kanak
Ibu jugak dicadangkan memberikan makanan sunnah untuk anak-anak seperti :
  • Kurma
  • Madu
  • Kismis
  • Habbatussauda
  • Air zamzam



Preview :


0124322400
Super Ohsem Family

Tiada ulasan:

Daisypath Anniversary tickers
 

Followers

About Me

Foto Saya
Fakhrati Aziz
Isteri kepada seorang suami,Ummi kepada seorg little khalifah, anak kepada seorang ibu..Juga seorang pendidik, permaisuri di baitul Amni...Segala Penulisan adlh hasil rencah perjalanan hdup kami...Ummi,Baba dan Tasneem...
Lihat profil lengkap saya