8 Disember 2017

FIBROID DAN LANGKAH PENCEGAHAN AWAL



BISMILLAH WAL HAMDULILLAH

Assalamualaikum semua.

Entry sebelum nie ummi ada kongsikan tentang KOMPLIKASI FIBROID SEMASA HAMIL DAN KESAN FIBROID PADA KEHAMILAN tersebut. Kebanyakkan wanita mengalami masalah fibroid telah lama sewaktu mereka bujang dan ianya berlarutan sehingga mereka berkahwin. 



Punca-punca berlakunya Fibroid :




1. Hormon Estrogen :

Wanita mempunyai dua jenis hormon, iaitu estrogen dan progesteron. Biasanya, estrogen meningkat naik sejurus selepas haid dan paras progesteron pula meningkat selepas telur dikeluarkan, iaitu dua minggu selepas keluar haid sehingga tempoh haid akan datang. Oleh itu, keadaan yang tidak seimbang, khususnya jika terlalu banyak estrogen dan tidak mencukupi progesteron dalam badan seseorang, boleh menimbulkan berbagai-bagai masalah seperti pendarahan yang tidak tentu masa, ketumbuhan fibroid pada rahim serta keadaan ketidaksuburan atau kemandulan.

2. Masalah Ketidaksuburan Atau Kemandulan

Fibroid boleh juga menimbulkan masalah ketidaksuburan atau kemandulan di kalangan wanita. Oleh itu, wanita yang lambat berkahwin ataupun setelah beberapa tahun kahwin dan tidak mendapat anak, perlulah mendapatkan pemeriksaan daripada doktor pakar untuk mengesan sama ada dia mengalami masalah ketumbuhan dalam rahim. Tidak semestinya semua wanita yang mengalami ketumbuhan fibroid tidak boleh mengandung kerana ramai juga wanita yang mempunyai fibroid dan masih boleh mengandung.


Tanda-tanda Fibroid :

1.     Haid yang banyak dan berpanjangan
2.     Senggugut
3.     Pendarahan selepas bersama
4.     Kembung perut
5.     Kerap kencik
6.     Sukar untuk mengandung

Rawatan Fibroid

Rawatan utama bagi mereka yang menghidap Fibroid adalah pembedahan kerana sehingga hari ini belum ada ubat khusus yang mampu mengatasi masalah Fibroid ini.

Antara rawatan pembedahan ialah :

  • 1. Miomektomi – Tindakan ini melibatkan pembuangan fibroid namun rahim masih tetap dijaga. Hal ini sangat dianjurkan bagi para wanita yang ingin memiliki anak di masa depan. Tindakan ini dapat dilakukan melalui vagina, pembedahan lubang kunci, atau sayatan pada perut.
  • 2. Histerektomi – Tindakan ini melibatkan pengangkatan rahim, sehingga tidak sesuai bagi mereka yang masih ingin memiliki anak.
  • 3. Ablasi Endometrial – Tindakan ini melibatkan pembuangan lapisan pada rahim dan hanya disarankan bagi para wanita yang memiliki fibroid yang terletak di lapisan dalam rahim.

LANGKAH PENCEGAHAN AWAL

FIBROID 








1. GLA COMPLEX


GLA Complex Shaklee merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin – bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal. Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid lemak Omega-6. Ianya mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel.

Kebanyakan GLA tersedia dipasaran dihasilkan dari Evening Primrose Oil (EPO), mesti ramai wanita sudah biasa dengar EPO. Tapi apa lebihnya GLA Shaklee berbanding EPO lain. Ini adalah kerana GLA Shaklee diekstrak dari borage yang mengandungi lebih dari 2 kali ganda GLA dalam EPO. Borage juga adalah 3 kali lebih dari segi bioavailabiliti dan 3 kali lebih berkesan dari EPO. Shaklee mengekstrak GLA dari borage yang ditanam secara organik di kawasan Saskatchewan


Testimoni Pengguna





2. VIVIX

Antara fungsi VIVIX ialah 

1) Memperbaiki DNA.

Setiap hari, tubuh kita mengalami kerosakan DNA (salah satunya akibat radikal bebas) yang menyebabkan proses penuaan terjadi begitu cepat. Vivix membantu melambatkan dan melindungi DNA sel tubuh kita dan melambatkan proses tersebut.Vivix sesuai diambil oleh mereka yang selesai menjalani rawatan pemulihan kanser, misalnya kimoterapi, bagi mengembalikan sel tubuhnya kepada keadaan asal.

2) Memperbaiki tenaga sel.

Semakin tubuh kita terdedah kepada penuaan, semakin cepat sel tubuh kita kehilangan tenaga. Ini akan menurunkan fungsi sel. Vivix membantu menguatkan sel tubuh.

3) Membantu meningkatkan fungsi 

Otak, kardiovaskular, imuniti dan sendi. Semakin tua, semakin kita rasa sakit sana sini, ingatan pun makin pudar…Vivix membantu mengembalikan keremajaan.

Moga dengan perkongsian ini mampu membantu sahanat-sahabat ummi yang punyai masalah Fibroid ataupun Cyst. 


Ikhlas penuh Cinta :

Ummi Tasneem.Kauthar.Ali
-012.432 2400-

Tiada ulasan:

Daisypath Anniversary tickers
 

Followers

About Me

Foto Saya
Fakhrati Aziz
Isteri kepada seorang suami,Ummi kepada seorg little khalifah, anak kepada seorang ibu..Juga seorang pendidik, permaisuri di baitul Amni...Segala Penulisan adlh hasil rencah perjalanan hdup kami...Ummi,Baba dan Tasneem...
Lihat profil lengkap saya