20 November 2017

TIP MENGATASI PENUAAN


Bismillah wal hamdulillah

Assalamualaikum semua...

Sebelumnie ummi ada berkongsi 5 tabiat yang boleh menyumbang kepada penuaan. Boleh la mommy2 baca dekat sini ya. (5 TABIAT YANG MENUAKAN)

Menjadi tua adalah sebuah hal yang pasti akan dialami oleh semua tetapi menjadi tua sebelum waktunya adalah memang perkara yang semua wanita rasa tidak suka. Termasuk saya..hehehe. terdapat beberapa cara untuk mengatasi penuaan dini ini antaranya ialah. 

1. RELAKSASI

Stress merupakan salah satu penyebab utama dari munculnya penuaan dini. Ini kerana beban pikiran yang terpendam akan menjadikan penampilan anda menjadi lesu dan muram, sehingga akan menyebabkan kedutan . Tertawa merupakan salah satu cara untuk berelaksasi dimana nantinya akan membuat otot wajah menjadi lentur, dan juga kulit akan nampak jauh lebih awet muda. Tertawa merupakan bagian dari relaksasi yang mana akan membuat lebih rileks.

2. Mengamalkan MAKANAN KAYA ANTIOKSIDAN


Radikal bebas tentu saja sangat berbahaya untuk kesehatan kulit anda. dan jika hal ini terus menjejaskan kulit anda. Risiko penuaan dini di temui dalam kulit wajah anda dan untuk menangkal radikal bebas, salah satu caranya adalah dengan mengamalkan makanan yang kaya akan antioksidant. Misalnya saja seperti strawberry, buah naga, dll yang memang kaya akan antioksidant yang tinggi.

3. BEROLAHRAGA


Selain itu, olahraga menjadi salah satu kebiasaan yang boleh membuat anda menjadi lebih awet muda. Olahraga yang dilakukan secara teratur, akan membantu membuang racun yang memendap dalam tubuh, dan juga akan membantu dalam meregenerasi sel kulit pada tubuh anda. sehingga akan nampak lebih awet muda.

 

4. ISTIReHAT YANG CUKUP


Istirehat cukup juga menjadi salah satu cara mencegah penuaan dini

 

 

5. HINDARI ROKOK, KOPI DAN JUGA ALKoHOL


Hindari juga kebiasaan tidak sehat seperti merokok mengamalkan kopi juga alkohol.

Antara lain ialah dengan mengamalkan makanan tambahan yang mengandungi Collagen, Vita C dan Vita E yang dapat membantu menjaga kulit anda. Antara supplement yang dapat membantu anda adalah SET RADIANT 4 


Testimoni 1


Testimoni 2

Set The Radiant 4 ini merupakan kombinasi mantap dalam membantu kita mendapatkan kulit yang sihat dan berseri-seri secara semulajadi dari dalam.
 The Radiant 4 ini mengandungi :

  • ENERGIZING SOY PROTEIN
  • SR-VITA C PLUS
  • SHAKLEE COLLAGEN POWDER
  • GLA COMPLEX


1) Bina Kulit Sihat dengan Protein
Badan kita terdiri daripada jutaan sel, dan dibina dari protein. Jadi, untuk mendapatkan kulit yang sihat berseri, pengambilan protein yang mencukupi amat penting untuk:
·         Membekalkan Asid Amino Perlu, yang tak boleh dihasilkan oleh badan.
·         Menyokong penghasilan sel kulit sihat.
·         Memperbaiki dan menghasilkan sel dan tisu kulit yang baru.
·         Mengasilkan hormon yang sihat, dan enzim penting untuk kulit.
·        Menyokong penghasilan Asid Amino Glutathione, yang bantu melindungi sel kulit daripada kerosakkan oleh sinaran matahari.

(2) Perlindungan Antioksidan Kulit dengan Vitamin C

Sebagai antioksidan, Vitamin C bertindak meneutralkan radikal bebas yang merosakkan kulit. Bagaimanapun, badan kita tak boleh hasilkan Vitamin C sendiri.
Jadi, pengambilan Vitamin C yang cukup membantu untuk:
·         Kurangkan kedutan kulit, melegakan kulit kering dan kasar.
·         Menyokong sintesis kolagen, dan penghasilan semula sel kulit.
·         Penyembuhan luka.
·         Melawan serangan radikal bebas.

(3) Tegangkan Kulit dengan Kolagen
Kolagen merupakan struktur penting untuk kulit. Ia mengekalkan elastik kulit, dan menghalang kedutan dan menggelebeh. Hakikatnya, badan kita boleh hasilkan kolagen sendiri. Cuma, semakin umur meningkat, jumlah penghasilan kolagen makin berkurangan, sekaligus menyebabkan risiko kulit kedut dan menggelebeh.
Berita baiknya, tanda-tanda penuaan ini boleh dilewatkan dengan pengambilan kolagen:
·         Elastik kulit lebih baik.
·         Kulit lebih tegang dan anjal.
·         Meminimakan pembentukan kedutan.
·         Mengurangkan kesan parut.

(4) Lembapkan Kulit dengan GLA (Gamma-Linolenic Acid)
Kulit yang sihat bergantung kepada jumlah lipid kulit, terutamanya gamma-linolenic acid (GLA). Asid lemak ini memainkan peranan penting dalam mengekalkan kelembapan kulit dengan :
·         Mengurangkan kegatalan dan pengelupasan kulit.
·         Mengekalkan kelembapan kulit.
·         Melawan keradangan.

Efek anti-keradangan dari Omega-6 (GLA) makin meningkat dengan pengambilan Vitamin C.
Ikhlas penuh cinta :
ummi Tasneem.Kauthar.Ali
-01234322400-

Tiada ulasan:

Daisypath Anniversary tickers
 

Followers

About Me

Foto Saya
Fakhrati Aziz
Isteri kepada seorang suami,Ummi kepada seorg little khalifah, anak kepada seorang ibu..Juga seorang pendidik, permaisuri di baitul Amni...Segala Penulisan adlh hasil rencah perjalanan hdup kami...Ummi,Baba dan Tasneem...
Lihat profil lengkap saya