1 Mac 2015

Atasi Masalah sembelit Ketika Berpantang


Bismillah wal hamdulillah


Adalah biasa jika anda tidak membuang air besar (konstipasi) untuk dua hari pertama selepas melahirkan bayi. Satu per lima ibu baru mengalami kelewatan ini Ini semua bermakna anda boleh menghidapi konstipasi (sembelit) dalam beberapa hari selepas melahirkan anak.

Terdapat sebab-sebab fizikal anda mungkin tidak boleh menggerakkan usus:

  1. Jumlah progesteron yang tinggi mungkin telah menyebabkan sedikit sebanyak sembelit semasa hamil.
  2.  Sistem pencernaan anda berfungsi dengan lebih perlahan semasa proses kelahiran.
  3. Ubat yang diberi untuk kelegaan sakit semasa proses kelahiran, seperti petidina boleh menyebabkan usus anda berfungsi dengan lebih lembab dari biasa.

·     

Adakah membuang air besar selepas bersalin menyakitkan?

Lazimnya tidak. Anda mungkin mendapati bahagian antara anus dan perineum anda terasa kebas. Ini adalah disebabkan saraf di dalam dan mengelilingi vagina anda telah melonggar akibat kelahiran.Ini bermakna anda tidak mempunyai sensasi sangat di tempat itu apabila menggerakkan usus untuk pertama kali.
Perasaan takut akan membuatkan anda rasa lebih tak selesa. Ia boleh memaksa anda mengetatkan otot apabila yang paling diperlukan adalah otot mengendur. Cubalah alihkan perhatian dengan membaca buku atau majalah semasa di dalam tandas.
Anda tidak akan mengoyakkan jahitan atau merosakkan sesuatu dengan menggerakkan usus. Adalah lebih memudaratkan jika anda tidak ke tandas sebab konstipasi akan melonggarkan lantai pelvis anda.

PENGALAMAN SENDIRI

ok..sya jga pernah mengalami sembelit waktu pantangkan anak ke2...fuhhh,mmg nikmat sungguh...saya sendiri x terfikir start ambk SET BERPATANG SHAKLEE blh mengatasinya...klu tahu,seawal bersalin sya dh start ambk...Jom kita tgok bagaimana Video Puan Khadeejah Hasmad  dapat membantu ibu2 di luar sana.

Beliau hanya mengamalkan set BERPANTANG SHAKLEE yang mengandungi

ESP  - membantu memberikan tenaga

ZINC - membantu merawat luka dalaman dan luaran

VITA LEA - membantu memberikan tenaga

OSTEMATRIX -melawaskan dan membantu penghadaman

ALFAFA - membuang toksin didalam badan

Jom Kita tgok video nie sama2k...




Amalan Pantang Selepas Bersalin Elak Mimpi Ngeri Sakit Sembelit from iReach HD on Vimeo.

Tiada ulasan:

Daisypath Anniversary tickers
 

Followers

About Me

Foto Saya
Fakhrati Aziz
Isteri kepada seorang suami,Ummi kepada seorg little khalifah, anak kepada seorang ibu..Juga seorang pendidik, permaisuri di baitul Amni...Segala Penulisan adlh hasil rencah perjalanan hdup kami...Ummi,Baba dan Tasneem...
Lihat profil lengkap saya