10 Julai 2014

Sakit Tulang???

Bismillah wal hamdulillah

Anda pernah sakit tulang?rasa sakit pada sendi?hehehe....Mungkin anda menghidap osteoprosis.

Apa itu osteoprosis?

OSTEOPROSIS,SET SENDI


-Osteoporosis adalah keadaan kemerosotan kepadatan normal tulang, menyebabkan tulang menjadi rapuh.

-Ia menyumbang kepada keadaan poros tulang dan menjadikan tulang seperti span dan rapuh dari dalam. Masalah yang berlaku pada tulang rangka ini melemahkannya dan menyebabkan risiko tulang retak atau patah semakin meningkat.

-Tulang normal mengandungi protein, kolagen dan kalsium yang menjadikannya kuat.

-Tulang yang mempunyai masalah osteoporosis pula boleh retak hanya disebabkan kecederaan ringan yang biasanya tidak boleh menyebabkan tulang patah.

-Keretakan boleh terjadi sama ada dalam bentuk retak (seperti pinggul retak) atau rekahan mampat pada tulang vertebra tulang belakang.

-Tulang belakang, pinggul dan pinggang adalah kawasan yang biasa mengalami retak tulang yang turut berkemungkinan berlaku pada tulang rangka lain.

Simptom

-Tidak mempunyai simptom khusus melainkan berlakunya retak tulang dengan mudah.

-Sesetengah retak osteoporosis sukar dikesan sehingga bertahun-tahun lamanya sehinggakan pesakit sendiri tidak sedar dirinya mengalami osteoporosis sehingga mengalami retak tulang yang menyakitkan.

-Retak di bahagian vertebra tulang belakang boleh menyebabkan kesakitan teruk dari bahagian belakang hingga ke sisi badan.

-Selepas beberapa tahun, keretakan tulang belakang boleh berulang dan menyebabkan kesakitan kronik bahagian belakang terutamanya di pinggang dan pinggul yang kelihatan seperti berbonggol.

-Retakan yang berlaku secara normal dipanggil retakan trauma minimum atau retak stres. Contohnya, sesetengah pesakit yang mengalami osteoporosis boleh menyebabkan retak stres lebih teruk di kaki ketika berjalan.

-Retak pinggul pula biasanya berlaku disebabkan terjatuh. Di kalangan penghidap osteoporosis, retak pinggul boleh berlaku walaupun hanya disebabkan kemalangan kecil. Retak pinggul juga sukar dirawat kerana kualiti tulang yang teruk

Golongan Berisiko

  • Kurang melakukan senaman atau aktiviti fizikal
  • Mereka yang selalu mengambil minuman beralkohol kerana alkohol akan menghalang penyerapan kalsium
  • Merokok – racun yang terdapat di dalam rokok boleh memberi kesan kepada tulang. Kepada wanita yang merokok, ia boleh menyebabkan proses menopaus yang lebih awal akan berlaku.
  • Berat badan yang kurang
  • Kurang pengambilan kalsium
  • Faktor keturunan di mana terdapat ahli keluarga yang mempunyai masalah Osteoporosis
  • Menopaus awal di mana seorang wanita mengalami masalah menopaus sebelum usia 45 tahun
Langkah Pencegahan

-Osteoprosis bukanlah sejenis penyakit yang boleh disembuh sebaliknya hanya boleh dicegah. Langkah pencegahan yang dapat dilakukan ialah:

  • Mengelakkan melakukan aktiviti atau kerja yang berat yg blh memberi kesan kepada tulang
  • Mengambil sumber kalsium yang secukupnya. disamping sumber nutrient lain seperti zink, protein, magnesium dan vitamin D.  Ini bertujuan mengekalkan kesihatan tulang yang sihat.
  • Segelas susu berkalsium tinggi mengandungi 500 miligram (mg) kalsium dan dua gelas susu tersebut cukup untuk membekalkan jumlah kalsium yang disarankan setiap hari
  • Mengambil supplement tambahan seperti OSTEMATRIK
Kandungan OSTEMATRIX

KANDUNGAN OSTEMATRIX, SET SENDI, OSTEOPROSIS

KANDUNGAN OSTEMATRIX, SET SENDI, OSTEOPROSIS

KANDUNGAN OSTEMATRIX, SET SENDI, OSTEOPROSIS


Untuk keterangan lanjut blh hubungi sya:
FAKHRATI /AZMAN
SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR
928633
0124322400/0174522763
kembaraperjalanan.blogspot.com



Tiada ulasan:

Daisypath Anniversary tickers
 

Followers

About Me

Foto Saya
Fakhrati Aziz
Isteri kepada seorang suami,Ummi kepada seorg little khalifah, anak kepada seorang ibu..Juga seorang pendidik, permaisuri di baitul Amni...Segala Penulisan adlh hasil rencah perjalanan hdup kami...Ummi,Baba dan Tasneem...
Lihat profil lengkap saya